martes, 13 de noviembre de 2012

LA PANERA DEL TRESORS

 També conegut com El Joc Heurístic. És una de las activitats que realizen els nens i nenes d'un a dos anys. Es tracta d'un joc de descoberta i d'exploració dels objectes, que parteix de l'activitat espòntania de l'infant i que potencia la capacitat de combinar, de forma intencionada, dos o més objectes.
 Els objectes que s'utilizen no tenen una finalitat lúdica preestablerta, ni estan catalogats didàcticament, sinó que són recuperats de la natura, recollits de casa o al comerç.
 El material ha de ser abundant i variat per evitar que els nens es destorbin entre si.

Els contenidors: L'objectiu d'aquest material és servir de recipient a un o més objectes facilitant l'exploració desitjada per cada infant. Eixamples de contenidors serien:

  •  Cilindres durs de cartró o metall foratats per les dues bases o per una sola.
  •  Pots de metall o plàstic sense tapa (com els de conserva, els de llet en pols...)
  •  Capses de diferent material no massa grans.
Els objectes: Aquest material s'utilitza per dipositar dins dels contenidors, per apilar, enfilar, sobreposar, encaixar... i una gran varietat de possibilitats que experimentarà l'infant, segons ho desitgi. Servirien com a objectes:

  • Taps de suro.
  • Petites ampolles o pots de vidre gruixut.
  • Anelles de fusta o plàstic.
  • Trossos de mànegues.
  • Claus de pany, clauers
  • Cintes, vetes i cordons.
  • Cadenes de diferent grandària, pes y llargada.
  • Borles de llana, trossos de roba.
  • Robes de diferents textures i grandàries.
  • Taps de pots.
  • Material de la Natura: petxines, pedres o còdols mitjans, pinyes...
  • Oueres de cartró.
 FUNCIONAMENT DE L'ACTIVITAT

 Per iniciar el joc heurístic hem de tenir disponible l'espai de l'aula, lliure de quasevol material de joc habitual que pugui interferir l'activitat que començarem.
 Escollim entre 4 o 5 materials per sessió distribuïts per l'espai, perquè sigui el propi infant el que els interrelacioni si és que ho creu oportú.
 La primera part de l'activitat es centra en la descoberta i experimentació dels materials. El nen o nena actua lliurement amb els objectes que hi ha terra combinant-los de forma molt diveersa: ficant i traient, omplint i buidant, aparellant, afegint i restant, girant...Aixi descobreix les diferents propietats dels objectes i les lleis de la natura.
 La segona part és la recollida de tot el materia. Amb silenci i calma, l'educadora ofereix la bossa corresponent a cada objecte. Tots els infants han de col·laborar i observar quin objecte toda endreçar. A través del llenguatge l'adult anomena els objectes, utilitza nocions d'ordre, de classificació, d'ubicació i quantitat, afavorint que l'infant interioritzi els conceptes i estruturis el seu pensament. Quan tots els nens i nenes han recollit els materials es desen les bosses al lloc corresponent.
 Les educadores fan una valoració i evaluació dels resultats obtinguts per tal que l'activitat s'adequï millor a les necessitats del petits.

OBJECTIUS DIDÀCTICS QUE ES TREBALLEN:
 Treballar de forma continuada el joc heurístic permet que els infants puguin:

  • Desenvolupar la motrocitat fina i la destresa instrumental.
  • Petenciar l'estructuració del pensament i dels estats mentals.
  • Manejar conceptes pre-matemàtics.
  • Conèixer propietats del objectes i establir lleis de relació.
  • Incentivar la capacitat d'atenció i concentració.
  • Treballar de forma autònoma i lliure, segons el propi ritme.
  • Augmentar la capacitat de comprensió verbal pel fet de relacionar fets i esdeveniments concrets amb el llenguatge.
  • Fomentar la dimensió conativa escollint els materials i les accions.
  • Experimentar sentiments d'exit i satisfacció en la propia activitat.
  • Mantenir una atmotfera de tranquil·litat i silenci.
  • Valorar i respectar el material.
  • Col·laborar i participar en l'activitat.
  • Adquirir hàbits de treball.
  • Acceptar i respectar la presència dels altres companys.

                                                






No hay comentarios:

Publicar un comentario