El llenguatge és la principal via de comunicació que tenim els éssers humans i és en la primera infància quan aquesta habilitat es desenvolupa. Existeixen diferents estats del desenvolupament del llenguatge més o menys acceptats i cada un d'ells té unes característiques i funcions diferents. Durant el primer any de vida, amb el balboteig, el nadó comença a descobrir el llenguatge ja desenvolupar, fins que diu les seves primeres paraules. Més endavant, a partir del segon any, ja és comú que una paraules per fer frases molt bàsiques a l'estil "mare vull", encara que en aquest moment la pronunciació sol ser difícil.
Per ajudar els nens a pronunciar bé i a utilitzar bé el llenguatge podem posar en pràctica alguns exercicis o dinàmiques que estimulin el seu desenvolupament. Els pares, que en principi som els que passem més temps amb els nens de 0 a 3 o 4 anys, podem estimular l'aprenentatge del llenguatge interactuant amb el nadó. Aquest reforç és beneficiós per a nens que segueixen un desenvolupament normal de les seves capacitats comunicatives, però és crucial per a aquells nens que han mostrat algun retard en aquesta àrea. En aquests casos, si es detecta algun problema greu, és recomanable portar el nen a un logopeda, especialista en aquests temes.
A continuació expliquem algunes pràctiques que beneficiaran al nen en el seu desenvolupament del llenguatge. Hem intentat que siguin activitats breus, per no cansar, i que siguin motivadores i variades:
Podem utilitzar un llibre o fotografies per iniciar amb ells una conversa sobre el que apareix dibuixat i repassar conceptes bàsics com dalt-baix, esquerra-dreta, els colors, el nom de les peces de vestir, el nom d'objectes, etc.
Motiva molt als nens que els expliquem contes en què apareixen animals, perquè ells puguin reproduir els sons d'aquests animals i els seus moviments. Després convé fer algunes preguntes sobre el conte.
A continuació expliquem algunes pràctiques que beneficiaran al nen en el seu desenvolupament del llenguatge. Hem intentat que siguin activitats breus, per no cansar, i que siguin motivadores i variades:
Podem utilitzar un llibre o fotografies per iniciar amb ells una conversa sobre el que apareix dibuixat i repassar conceptes bàsics com dalt-baix, esquerra-dreta, els colors, el nom de les peces de vestir, el nom d'objectes, etc.
Motiva molt als nens que els expliquem contes en què apareixen animals, perquè ells puguin reproduir els sons d'aquests animals i els seus moviments. Després convé fer algunes preguntes sobre el conte.
És recomanable, quan establim una conversa, escoltar atentament el que diu el nen i ajudar-vos. D'aquesta manera el nen associarà el diàleg amb alguna cosa agradable i voldrà continuar parlant.
Podem augmentar el seu vocabulari presentant objectes i indicant el seu nom. A continuació li explicarem per què serveix, quina forma i color té, etc. Observant les coses que té al seu voltant hi podrà després parlar-ne.
També podem jugar amb ells al "veig-veig", és a dir, amagar algun objecte i fer que el trobi donant-li pistes sobre on és o sobre quin objecte és.
En tot moment, quan parlem amb els petits, hem de col·locar a la seva altura de manera que ens vegin la boca, perquè els nens aprenen per imitació. En aquest sentit, és important que parlem correctament, que no tallem paraules i pronunciem clarament tots els sons. Quan el nen parli, no és recomanable tallar, cal deixar acabar, i si pronuncia malament alguna paraula, no hauríem de repetir-la encara que sigui graciosa. No podem ridiculitzar per parlar malament.
En la nostra interacció amb els nens, el més important és fer-li parlar. Així, quan li fem preguntes tractarem que la resposta no sigui un "sí" o un "no". Les preguntes han de ser obertes, de manera que el nen comenci a construir les seves respostes i tingui llibertat per expressar-se. Finalment, hem d'evitar actituds sobreprotectores perquè estaríem coartant el desenvolupament de les seves aptituds, hem d'evitar de totes totes contestar per ells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario